Veelgestelde vragen

iDIN

Wat is iDIN?

iDIN is een dienst die ontwikkeld is door de Nederlandse Vereniging van Banken. Met iDIN kun je inloggen op websites. Dat doe je met de veilige en vertrouwde inlogmethode van je eigen bank.

 

Hoe werkt iDIN?

Bij het openen van je bankrekening heb jij je gemeld bij de bank en geïdentificeerd met een legitimatiebewijs. De bank controleert die gegevens op echtheid en juistheid. Daarmee is vastgesteld dat jij ook echt jij bent. Vervolgens kreeg je van je bank de inlog-gegevens.

Met iDIN kun je dezelfde inloggegevens opnieuw gebruiken voor andere websites dan die van je bank. Op die manier identificeer jij je op een betrouwbare manier.

Op de website van Voor-Morgen identificeer jij je als volgt:

Je wordt gevraagd om identificatie via iDIN en wordt naar de bank van je keuze geleid. Bij je bank log je in op de gebruikelijke manier, bijvoorbeeld met je scanner, digipas, identifer of een andere methode. Hierna worden je gegevens getoond. Je bank vraagt je om akkoord. Vervolgens worden je gegevens aan Voor-Morgen verstrekt.

Daarmee staat je identiteit met zekerheid vast en weet de arts zeker dat jij de opsteller bent van jouw Digitale Wilsverklaring.

Welke banken zijn aangesloten bij iDIN?

iDIN wordt aangeboden door ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank, en Bunq.

Is iDIN veilig?

iDIN is gebaseerd op internetbankieren en werkt volgens de beveiligingstechniek van je bank. iDIN is net zo veilig als internetbankieren.

Mijn bank biedt geen iDIN aan.

Staat je bank er niet bij dan kun je niet inloggen op Voor-Morgen en een Digitale Wilsverklaring opstellen. Kies één van de banken die wel iDIN aanbieden. Open daar een rekening. Daarna kun je de Digitale Wilsverklaring opstellen.

Mag een bank via iDIN ook gegevens voor commerciële doeleinden doorgeven, bijvoorbeeld over het betaalgedrag van klanten?

Nee, dat mag niet. Een bank mag alleen de gegevens doorgegeven die van te voren aan de klant bekend zijn en waarvoor die klant goedkeuring heeft verleend. Dit zijn: je voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum, geslacht, e-mail en telefoonnummer.

Welke gegevens geeft mijn bank via iDIN aan Voor-Morgen?

De bank verstrekt alleen persoonsgegevens. Dat zijn je voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum, geslacht, e-mail en telefoonnummer. Er wordt geen informatie gedeeld over je bankrekeningen.

Waarom gebruikt Voor-Morgen iDIN?

Het is belangrijk dat je identiteit met 100% zekerheid vast staat. Een arts wil, voor hij je wensen uitvoert, zeker zijn dat je die ook zelf hebt opgesteld. Met het veilige en betrouwbare systeem van iDIN komt jouw identiteit 100% vast te staan.

Mijn bank staat er niet bij.

Dat is jammer, dan kun jij je niet identificeren bij Voor-Morgen. We adviseren je een rekening te openen bij een bank die wel gebruik maakt van identificatie met iDIN.

Wat moet ik doen als de gegevens die de bank verstrekt niet juist zijn?

Kloppen de gegevens (deels) niet, dan moet je dit aanpassen bij je eigen bank. Neem daarvoor contact op met je bank. Je kunt wel je Digitale Wilsverklaring opstellen.

Moet ik voortaan inloggen met de inlogmiddelen van mij bank?

Ja, als je wilt inloggen om je Digitale Wilsverklaring in te zien of om wijzigingen aan te brengen log je opnieuw in bij iDIN. Gebruik daarvoor dezelfde bank (gegevens) die je ook de eerste keer hebt gebruikt om in te loggen.

Zelf regelen

Officiële en rechtsgeldige wilsverklaring. Houd zelf de regie over wat je wil.

sample-16
Stel jouw wilsverklaring op
In een paar eenvoudige stappen.
Opstellen
sample-16
Download een voorbeeld
Van een digitale wilsverklaring.
Download