Wat is iDIN?

iDIN is een dienst die ontwikkeld is door de Nederlandse vereniging van Banken. Met iDIN kunt u inloggen op websites. Dat doet u met de veilige en vertrouwde inlogmethode van uw eigen bank.

Deze methode geeft de websites géén toegang tot uw bankgegevens.

Hoe werkt iDIN?

Bij het openen van uw bankrekening heeft u zich bij de bank geïdentificeerd met een legitimatiebewijs. De bank controleert die gegevens op echtheid en juistheid. Daarmee is vastgesteld dat u ook echt u bent. Vervolgens kreeg u van uw bank uw inlog-gegevens.

Met iDIN kunt u dezelfde inloggegevens opnieuw gebruiken voor andere websites dan die van uw bank. Op dit manier identificeert u zich op een betrouwbare manier.

Op de website van Voor-Morgen identificeert u zich als volgt:

U wordt gevraagd om identificatie via iDIN en wordt naar de bank van uw keuze geleid. Bij uw bank logt in op de gebruikelijke manier, bijvoorbeeld met uw scanner, digipas, identifer of een andere methode. Hierna worden uw gegevens getoond. Uw bank vraagt u om akkoord. Vervolgens worden uw gegevens aan Voor-Morgen verstrekt.

Welke banken zijn aangesloten bij iDIN?

iDIN wordt aangeboden door ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank, Bunq en TriodosBank.

Is iDIN veilig?

iDIN is gebaseerd op internetbankieren en werkt volgens de beveiligingstechniek van uw bank. iDIN is dus net zo veilig als internetbankieren.

Wat als uw bank geen iDIN aanbiedt?

Staat uw bank er niet bij dan kunt u niet inloggen op Voor-Morgen en een Digitale Wilsverklaring opstellen. Kies één van de banken die wel iDIN aanbieden.

Mag een bank via iDIN ook gegevens voor commerciële doeleinden doorgeven, bijvoorbeeld over het betaalgedrag van klanten?

Nee, dat mag niet. Een bank mag alleen de gegevens doorgegeven die van te voren aan de klant bekend zijn en waarvoor die klant goedkeuring heeft verleend. Dit zijn: uw voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum, geslacht, e-mail en telefoonnummer.

Waarom gebruikt Voor-Morgen iDIN?

Uw identiteit dient met 100% zekerheid vast te staan. Een arts wil, voor hij uw wensen uitvoert, zeker zijn dat u die ook hebt opgesteld. Met het veilige en betrouwbare systeem van iDIN komt uw identiteit 100% vast te staan.

Welke gegevens geeft mijn Bank via iDIN aan Voor-Morgen?

De bank verstrekt alleen persoonsgegevens. Dat zijn uw voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum, geslacht, e-mail en telefoonnummer. Er wordt geen informatie gedeeld over uw bankrekeningen.

Mijn bank staat er niet bij.

Dat is jammer, dan kunt u zich niet identificeren bij ons. We adviseren u een rekening te openen bij een bank die wel gebruik maakt van identificatie met iDIN.

Wat moet ik doen als de gegevens die de bank verstrekt niet juist zijn?

Kloppen de gegevens (deels) niet, dan moet u dit aanpassen bij uw eigen bank. Neem daarvoor contact op met uw bank. U kunt wel uw Digitale Wilsverklaring opstellen.

Moet ik voortaan inloggen met de inlogmiddelen van mijn bank?

Ja, u blijft bij Voor-Morgen inloggen met iDIN, bijvoorbeeld wanneer u uw Digitale Wilsverklaring in wilt zien of wanneer u iets wil aanpassen.

"Vragen van artsen konden wij niet beantwoorden."

Mijn broer Peter raakte besmet met de Britse covid variant. De klachten begonnen mild, maar de situatie verergerde snel. Hij werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis en belandde op de intensive care. Vragen van artsen over zijn behandelingswensen of wilsverklaringen konden wij als familie niet beantwoorden. Had Peter iets vastgelegd? Het was een moeilijke periode. Gelukkig is Peter bijna weer de oude. Ik heb voor mijzelf besloten mijn zorg- en behandelwensen vooraf vast te leggen mocht mij ooit iets overkomen. Bij Voor-Morgen heb ik het eenvoudig kunnen regelen. Het geeft me rust en een veilig gevoel.
Monique

“Ik heb mijn behandel- en zorgwensen in 1 document geregeld.”

"Ik heb een ongeneeslijke ziekte en weet dat er een moment komt dat iemand anders voor mij moet beslissen. Wanneer dat zal zijn? Gelukkig nog geen idee! Dankzij de Digitale Wilsverklaring van Voor-Morgen heb ik mijn medische behandel- en zorgwensen in 1 document geregeld. Erg praktisch, lage kosten en altijd up-to-date in een beveiligde omgeving met een unieke persoonlijke code."
Richard
Ik geef Voor-Morgen 5 sterren.